Koffie drinken met … Jan Willem Hoekstra
Voor onze wekelijkse rubriek ‘Koffie drinken met’ maken we kennis met inspirerende aanbieders en organisaties uit het Koorenhuis. Vandaag drinken we koffie met Jan Willem Hoekstra. Jan Willem is eigenaar van de NME holding, waar onder andere de NME Foundation onder valt. Deze organisatie biedt talentvolle jongeren de kans hun droom om later in grote theaterproducties te staan werkelijkheid te maken. We willen hier meer over weten en gaan in gesprek met Jan Willem.
Stel jezelf voor en wat is je relatie met het Koorenhuis?
Ik ben Jan Willem Hoekstra. Ik ben een van de eigenaren van NME. De organisatie NME omvat een aantal bedrijven bij elkaar. Zo hebben we onder andere de NME foundation, onze stichting waarmee we opleidingen aanbieden op het gebied van musical en muziektheater voor jongeren vanaf 8 jaar tot en met een erkende MBO opleiding, genaamd de Dutch Academy of Performing Arts (DAPA) in samenwerking met het ROC Mondriaan. De lesactiviteiten van DAPA en de vooropleidingen vinden plaats in het Koorenhuis en daarnaast zijn onze kantoorruimtes hier ook gevestigd. Het Koorenhuis is een handige plek voor NME omdat het pand voor de disciplines dansen, zang en theater geschikte ruimtes aanbiedt die worden gereserveerd naar behoefte. Vanuit zusterbedrijf NME events organiseren we evenementen verspreid over het hele land, maar ook in het Koorenhuis zelf.
Hoe zou jij jezelf het beste omschrijven?
Ik ben echt iemand met twee kanten. Aan de ene kant vind ik het leuk om zaken te regelen en dingen te organiseren. Om die reden ben ik de onderwijscoördinator van onze opleidingen en daarnaast financieel directeur van alle bedrijven bij elkaar. Deze bezigheden weerspiegelen de iets zakelijke kant van mij. Daarentegen heb ik ook een muzikale achtergrond. Naast eerder genoemde werkzaamheden ben ik ook pianist en componist.
‘Zakelijk maar ook muzikaal en creatief’
Wat doe je in het dagelijks leven?
Die beide kanten waar ik het net over had, spelen in mijn dagelijks leven een grote rol. Enerzijds vind ik het ontzettend leuk om een bedrijf te runnen en te bedenken hoe wij als team onze aanstormende talenten van een springplank richting het werkveld kunnen voorzien. Tegelijkertijd ben ik ook nog steeds werkzaam als pianist en componeer ik voor grote evenementen in het land evenals muziek theaterproducties en musicals. Op deze wijze probeer ik een gezonde balans te creëren door af te wisselen tussen de zakelijke kant en muzikale en creatieve aspecten. Die afwisseling heb ik nodig in mijn leven.
Uit welke bedrijven bestaat NME?
NME foundation bestaat uit diverse vooropleidingen en de MBO-opleiding de Dutch Academy of Performing Arts. De opleidingen lijn start voor kinderen vanaf 8 jaar, die zich op het gebied van musical willen ontwikkelen en eindigt na hun MBO niveau 4 opleiding tot musical performer. De ene persoon is meer een danser, de ander een zanger en iemand anders meer een acteur. Binnen onze opleiding krijgt de student de mogelijkheid om zich daarin verder te ontwikkelen. Uiteindelijk gaat het erom dat de student alle drie de disciplines (dans, zang en toneel) beheerst tot het niveau en dat hij/zij daarmee werk vindt passend bij zijn/haar dromen.
Naast de opleidingen, organiseert NME ook bedrijfsevenementen via NME events. Dit kan een kleinschalige receptie met een pianist en zangeres zijn, tot een groot optreden in Ahoy. Verder beheert NME een stichting genaamd Harlekijn. Op het eerste oog misschien een aparte naam. Dat komt omdat Harlekijn pas later is toegevoegd. Harlekijn is ons productiehuis en daar produceren we theatervoorstellingen mee. NME is een organisatie waarin opleidingen, evenementen en theatervoorstellingen geproduceerd worden. Deze gebieden versterken elkaar door over en weer kansen te creëren en te vergroten en het is praktisch om dat vanuit één organisatie te sturen.
‘Een toegankelijke opleiding voor mensen met affiniteit voor musical’
Hoe is NME eigenlijk ontstaan?
NME begon zoals veel verenigingen als een organisatie die één productie per jaar maakte, waarbij je met een groep amateurs naar de zomer toe werkt, tot aan de opvoering. De aanpak van NME was echter wezenlijk anders. NME is opgericht door Ivo van leeuwen. Ivo werkte in het Circustheater als muzikaal leider. In die tijd had je eigenlijk geen opleidingen op het gebied van musical. Er bestonden een paar toneelscholen, het conservatorium en dansacademies, maar allemaal uitsluitend op HBO-niveau. Hierdoor was het niet mogelijk voor mensen zonder een havo diploma, om een dergelijke opleiding te volgen.
Verder gaven de toneelscholen veelal goed les in toneel. Een dansschool was voornamelijk gericht op dans en het conservatorium op muziek. Bij het Circustheater speelt men musicals en daar moet je alle drie de disciplines beheersen. Er bestond nog geen opleiding waarbij les wordt gegeven in alle drie de disciplines. Ivo is daarop ingesprongen om te kijken hoe ver je kunt komen, door met dezelfde discipline en professionele aanpak te werken als in het Circustheater. Zo begonnen we met een groep talentvolle jongeren, om uiteindelijk een opleiding te bouwen die toegankelijker is voor de groep mensen die in eerste instantie niet in aanmerking komt voor dit vak. De oorspronkelijke deeltijdopleiding die voortkwam uit deze eerste productiegroep is uiteindelijk geëvolueerd tot DAPA, onze niveau 4 opleiding tot musical performer.
De particuliere opleiding was in het begin nog redelijk prijzig, waardoor vaak wat oudere studenten de opleiding volgden. Daarnaast was de opleiding bedoeld voor mensen die al een redelijke basis aan talent op het gebied van zang, dans en spel hadden en bepaalde vaardigheden beheersten. Toen de evenementenafdeling erbij kwam, waardoor er extra inkomsten gegenereerd werden, kon de prijs van de opleiding lager gehouden worden en daarmee toegankelijk blijven. Toen de NME Academie als erkende opleiding werd erkend, werd de opleiding toegankelijk voor mensen die affiniteit met musical hebben en kreeg het de naam DAPA. Ondertussen kreeg Ivo in het Circustheater regelmatig de vraag of hij voor kinderen ook een professionele opleiding kon opzetten om na het seizoen in het theater terug te gaan naar een plek waar zij hun talent verder kunnen ontwikkelen. Zo is de kinderopleiding er later bijgekomen.
Hoe ben je bij NME terecht gekomen?
Dat is eigenlijk ontstaan door mijn hobby piano spelen. Op mijn 18e kwam ik in een bandje terecht. Onze zanger ging destijds auditie doen bij NME. Ik kende het bedrijf nog helemaal niet en NME was toen nog van Ivo alleen. Destijds ging ik mee om de zanger te begeleiden. Eigenlijk bleek daar ter plekke tijdens de auditie, dat Ivo nog een pianist zocht voor het orkest van de voorstellingen en repetities. Zodoende boden zich kansen aan en is het balletje als het ware gaan rollen.
Is er een project waar je momenteel aan werkt?
Dat zijn er veel. Met de vooropleidingen, dus de wat jongere groep, werken we aan de ‘Crazy Kids Night’. Deze voorstelling zal in december te zien zijn in het theater in het Koorenhuis. Vanwege de beperking in bezoekersaantallen zijn wij ook bezig met online streaming. Met behulp van ons internationale netwerk hebben we voor de DAPA studenten een project via Zoom ontwikkeld dat leidde tot een filmregistratie van een live performance, waardoor deze iets lastigere tijden met minder voorstellingen zo min mogelijk impact heeft op de inhoud van onze opleiding. Ik ben zelf iemand die ergens met hart en ziel voor gaat als ik iets wil bereiken en dat heerst binnen ons team heel erg. Dat is wel typerend voor de organisatie en in tijden zoals deze is dat van belang.
Wat zijn je doelen voor de komende jaren?
Niet zozeer een uitbreiding in studententaantallen van de opleiding zelf. We willen onze studenten een reële kans blijven bieden om aan werk te komen na afronding van de studie. Met een enorme groep studenten kunnen wij dat nooit garanderen. Wat betreft het voortraject van de opleiding hebben we zeker toekomstplannen. Momenteel is de vooropleiding deeltijd, waarbij de cursist op zaterdag les krijgt in het Koorenhuis. Wellicht is een voltijd vooropleiding voor ambitieuze deelnemers een mooie uitbreiding voor havisten die een tussenjaar nemen en dergelijke.
Daarnaast sluiten we niet uit om een post MBO opleiding te ontwikkelen, zodat de student na afronding van DAPA, zich verder kan ontwikkelen in een specifiek onderdeel op gebied van musical, cultureel ondernemerschap, en ga zo maar door.
Meer informatie over NME kun je hier vinden op hun website