Een kijkje in Het Koorenhuis | DAPA
In dit nieuwe artikel van “Een kijkje in Het Koorenhuis” praten wij met Jan Willem Hoekstra, teamleider van de Dutch Academy of Performing Arts (DAPA), dé musicalopleiding van Nederland. Hoe is deze opleiding eigenlijk ontstaan, over welke talenten moeten de leerlingen beschikken en waar komen zij terecht na de opleiding? We vragen het aan Jan Willem, maar willen natuurlijk eerst iets over hem zelf weten! Lees je mee?
Wat is jouw connectie met Performing Arts en hoe ben je bij DAPA terecht gekomen?
Jan Willem: “Op mijn 9e ben ik begonnen met het volgen van pianoles. Na mijn middelbare school had ik de keuze om naar het Conservatorium te gaan, maar in die tijd koos ik een meer ‘veilige’ optie en ben ik een studie in de IT gaan volgen.”
“Jaren later leerde ik Ivo van Leeuwen kennen (oprichter van NME) toen ik de zanger van de band waar ik destijds in speelde begeleidde tijdens zijn auditie voor NME. In die auditie bleek dat NME ook op zoek was naar een pianist voor het orkest en vroeg Ivo mij ook om repetities bij het NME te begeleiden.”
“Overdag studeerde en werkte ik, nog steeds in de IT, en in de avond en weekenden ging ik dan naar het NME voor repetities, of om samen met Ivo op bierviltjes te schetsen waar NME tot zou kunnen uitgroeien. Al snel merkte ik dat dit iets was waar ik echt blij van werd. Zodoende sloot ik mij helemaal aan bij het NME, waar ik nu nog steeds met heel veel plezier werk en inmiddels een van de drie eigenaren van ben.”
Wanneer en hoe is de musicalopleiding, DAPA, tot stand gekomen?
“In 1997 is de NME foundation ontstaan, nadat Ivo van Leeuwen, destijds werkend als muzikaal leider in het Circustheater, constateerde dat het opleidingsaanbod voor musicalartiesten zeer beperkt was; in het hbo bestonden wel de separate toneelscholen, dansacademies en conservatoria, maar afgezien van de kleinkunst academie was er geen opleiding die de combinatie aanbood. In het mbo bestond er al helemaal geen artiestenopleiding; het was een feit dat veel talent hierdoor op straat bleef liggen. Ivo startte een stichting en begon eerst met het organiseren van musicals, waarbij gewerkt werd onder leiding van professionals, op dezelfde wijze en met dezelfde werkethiek als in het Circustheater. Dit bleek super succesvol, waardoor het balletje verder ging rollen.”
“In 2003 startten we met de NME Academie. De Academie was een deeltijdopleiding voor musicalartiesten, waardoor we lesaanbod konden combineren met de praktijkervaring van producties maken. Doordat het een deeltijdopleiding was konden studenten ernaast werken, wat ook nodig was, want er was vanwege het particuliere karakter geen studiefinanciering, geen studenten-OV en ook kon er ook geen geaccrediteerd diploma gegeven worden. Na en aantal jaren, besloten we in 2007 om hier verandering in te brengen en ontwikkelden we de opleiding door tot een mbo niveau 4 musicalopleiding, zoals deze nu nog steeds bestaat. Vanuit hier ging de NME Academie verder onder de merknaam Dutch Academy of Performing Arts.”
Hoe is DAPA in Het Koorenhuis gekomen?
“In 2013 vertrokken we uit Zoetermeer richting het grotere en bruisende Den Haag en bezochten verschillende locaties. We kwamen er al snel achter dat Het Koorenhuis veel te bieden heeft op het gebied van dans-, muziek-, en spelruimtes en daarnaast ook beschikt over een eigen theater, een foyer en een horecagelegenheid. Perfect voor een kleinschalige school met (meestal) twee klassen per leerjaar en haar vooropleidingen. Dit was de tijd waarin Het Koorenhuis een volledige hervorming onderging en daarmee werden wij als het ware de eerste bewoners van Het Koorenhuis zoals we dat nu kennen.”
Wanneer kom je in aanmerking voor de opleiding?
“Het musicalvak gaat over zang, dans en spel en de combinatie van de drie en dat is ook waar we op auditeren. Wanneer je auditie komt doen hoef je niet excellent te zijn in hetgeen dat je laat zien, je moet immers nog beginnen aan de opleiding. Wel moeten we zien dat je talent ontwikkelbaar is, zodat je na drie jaar studeren een reële kans hebt op werk.”
“Haal je op twee van de drie disciplines een voldoende en merken we dat de derde werkbaar en ontwikkelbaar is, dan is dit vaak goed genoeg om de opleiding te volgen. Uiteindelijk leiden we namelijk allrounders met een specialisme op. Talent is bepalend en vanuit dat talent maken we tijdens de auditie een inschatting of je een eerlijke kans maakt op de arbeidsmarkt wanneer je klaar bent met de opleiding.”
Zijn er uitstroom richtingen binnen de opleiding?
“Binnen de opleiding zijn er verschillende keuzedelen en is er een grote variatie aan stageplaatsen, waardoor iedereen kan proeven aan alles binnen het vak en erachter kan komen wat bij hen past. De wereld van entertainment is immers veel groter dan alleen de musicals van Stage Entertainment.”
“Waar de leerlingen na hun opleiding terechtkomen is dan ook erg verschillend. In grote producties, zoals AIDA de musical, die nu te zien is in Het Circustheater, zie je vaker hoofdrolspelers die van DAPA komen. Het merendeel van de studenten dat klaar is met de opleiding gaat als freelancer aan het werk, vaak in een combinatie van verschillende werkzaamheden. Er zijn bijvoorbeeld alumni die het docentenvak ingaan en daarnaast bijvoorbeeld ook zingen op bruiloften en partijen.”
Wat zijn de toekomstplannen van DAPA?
“Uiteindelijk zouden wij met DAPA een volledige ‘FAME school’ willen zijn. Een school waar je niet alleen een musicalopleiding kunt volgen, maar bijvoorbeeld ook theatertechniek kunt leren, muzikant kan worden, of je kunt studeren om als kap- en grime medewerker in het theater aan de slag te gaan.”
“In deze uiteindelijke versie van DAPA gaat het echter verder dan dat we al die opleidingen apart aanbieden. Het concept is zo dat alle verschillende disciplines binnen de opleiding samenwerken bij projecten binnen en buiten de school, net zoals dat in de professionele wereld gebeurt, zodat ze op school elkaars taal al leren spreken en begrip hebben voor het werk van de ander.”